Grote Amerikaanse techbedrijven hebben de supermarkt ontdekt. Na Amazon zet ook Microsoft de eerste stappen in de supermarktwereld.

Het softwarebedrijf heeft twee testwinkels opgezet, samen met Kroger, een van de grootste Amerikaanse supermarktketens. De schappen worden digitaal, prijzen kunnen razendsnel aangepast worden en klanten worden door de winkel geleid aan de hand van hun digitale boodschappenlijstje.

Als de testwinkels in Redmond en Cincinnati slagen, worden de innovaties in de 2780 vestigingen van Kroger uitgerold. Ook de concurrenten van Kroger zijn geïnteresseerd in de nieuwe technologie. Het doorverkopen hiervan levert het supermarktconcern een nieuwe inkomstenbron.

De samenwerking tussen Kroger en Microsoft is een antwoord op de uitdijende invloed van Amazon, dat met de overname van Wholefoods zich twee jaar geleden op de retailmarkt heeft gestort en al een paar kassaloze winkels runt.

Amazon wil supermarkt met slimme technologie transformeren

In 2017 nam Amazon in de VS de supermarktketen Whole Foods over. Afgelopen jaar bleek dat Amazon ook inzet op supermarkten zonder kassa’s. Persbureau Bloomberg meldde in september op basis van ingewijden dat de webwinkelreus er de komende jaren zo’n 3.000 wil openen onder de naam Amazon Go.

Nu heeft Amazon nog maar vier kassaloze filialen: drie in thuisstad Seattle en een in Chicago. Met sensoren en camera's registreren de winkels wat mensen meenemen en rekenen dat automatisch af via hun met Amazon gedeelde gegevens. In de schappen zitten ook weegschalen, die controleren of iemand niet stiekem bijvoorbeeld een extra fles sinaasappelsap meepikt.

LEES OOK: De traditionele supermarkt staat onder druk – Albert Heijn werkt niet voor niets aan foodconcept, in navolging van Jumbo